Kvinna utövar position i gravidyoga

Om gravidyoga

  • Jag rekommenderar att du är i vecka 20 eller senare i graviditeten för att delta i gravidyoga.
  • Gravidyogan är 6 gånger där ett profylax-pass ingår den 4:e gången och då är partner/närstående välkommen.

I gravidyoga använder vi anpassade yogaövningar, andning och avslappning för att öppna och stärka kroppen. Vi tränar också på att släppa taget om oro och idéer om hur saker ”borde vara”. Genom meditation knyter du an till bebisen i magen och vilar i medveten närvaro. Här kan du njuta av din graviditet och förbereda både kropp och sinne inför förlossning.

I profylax-passet går vi igenom:

  • Två olika metoder av profylax-andning
  • Massage
  • Avslappningsteknik
  • Mentala bekräftelser för positiv uthållighet och röstens användning.
  • Närstående får kunskap med sig om hur hen kan vara ett gott stöd och känna sig delaktig under förlossningen.

Här kan du läsa om priser och schema.

Om Profylax-kursen

  • Jag rekommenderar att du är i vecka 28 eller senare i graviditeten för att delta.
  • Profylax-kursen är 3 gånger (varannan vecka) där närstående deltar 1:a och 3:e gången.
  • Du/ni behöver inte ha gått gravidyoga för att delta i Profylax-kursen.

Profylax-kursen är till för att ge dig/er hjälpande tekniker inför förlossningen.Vi fokuserar på vad ni kan göra själva, hur ni kan träna och tänka. Det är positivt att en partner eller anhörig kan känna sig trygg och förstå den viktiga rollen i att vara ett stöd under förlossningen.

Som partner eller anhörig lär du känna de olika händelserna under förlossningen och får med dig redskap som kan underlätta mycket för den gravida. Detta leder också till att ni tillsammans kan få en så bra upplevelse som möjligt av förlossningen.

I Profylax-kursen går vi igenom:

  • Förlossningsförloppet – Vad händer i kroppen och vad man kan känna?
  • Andning – Varför är andningen så viktig och hur ska man andas? Ni får lära er 2 olika andningstekniker.
  • Avslappning – Varför ska man vara avslappnad? Hur ska man klara av att slappna av när man upplever smärta
  • Mental förberedelse –  Hur kan man stärka sig själv inför förlossningen?
  • Rösten – Vad har rösten med födandet att göra?
  • Tanken – Kan det man tänker påverka förlossningen?
  • Smärthantering – Varför gör det ont? Hur kan man bygga upp smärttröskeln?
  • Förlossningsställningar – Vilka ställningar och rörelser är bra?
  • Massage och beröring – Vilken nytta gör massage? Hur kan man massera och när?

Här kan du läsa om priser och schema.

Instruktör

Jag som leder passen är Anne Lötjönen Sund och är doulautbildad*. Jag har 10 års erfarenhet av att undervisa i gravidyoga och har samarbetat med förlossningspedagoger för att utveckla denna kurs.

* En doula är en kvinna med erfarenhet och är utbildad i att stödja och informera den gravida kvinnan och hennes närstående under graviditeten och förlossningen.

Tre röster om gravidyoga

Mamma

Det är så bra att ha något att fokusera på och jag hade mycket hjälp av andningen och avslappningen som jag lärde mig under gravidyogan. Tror inte att jag hade vågat följa med  i värkarbetet på samma sätt utan detta. Ett fint alternativ/komplement till annan smärtlindring.

Pappa

I takt med kursen sjönk nervositeten undan och jag fick självförtroende. Det här kommer jag att fixa !  Informationen om förlossningens olika skeden gjorde det lättare att följa med och slappna av i det som skedde. Känslan av att vara delaktig och ett team med mamman blev så stark. Ett minne för hela livet!

Barnmorska

Par som kommer in väl förberedda har ofta en större trygghet och kan lättare slappna av. Har mindre behov av smärtlindring och litar mer på sig själva. Paret vet vad som ska hända och har något att samarbeta kring. De blir lite som i en bubbla och jag rollen som lyhörd observatör. Stör inte men kliver in vid behov.  De som tror på och tar tillvara sin egen kraft och förmåga att föda, växer av den insikten.