Halv guldstaty med blå blommor och ett ljus på ett fat

Vad är Mediyoga för Hormonbalans?

MediYoga är utvecklad under kliniskt och terapeutiskt arbete med människor på flera hundra svenska arbetsplatser sedan 1997. Det är en kvalitetssäkrad yogaform för svensk hälso- och sjukvård. Kärnan i MediYoga är att skapa ökad balans fysiskt, mentalt och emotionellt.

Hormonbalans är ett specifikt yogaprogram som är utformad för kvinnor utifrån den kvinnliga kroppens hormoner och körtlar.

Mediyoga för Hormonbalans – Välkomna tjejer, tanter och gummor!  Detta är yogan som vi kvinnor behöver ända från tonåren och under resten av livet för hormonbalans. Våra hormoner spelar oss spratt på olika sätt under livets olika faser, är det inte PMS så kan det vara problem att bli gravid eller klimakteriebesvär. Hormonerna är nyckeln till vårt välbefinnande, de styr humöret, tankeförmågan, energinivån och lusten. Yogan vitaliserar och balanserar hormonsystemet och är dessutom stressreducerande.

Här kan du läsa om priser och schema.

För vem?

  • Alla kvinnor kan utöva mediyoga för hormonbalans utom de som haft östrogenberoende bröstcancer.
  • Klimakterie symtom såsom “hjärndimma , nedsatt minne, trötthet, svettningar, humörsvängningar, sömnproblem, besvär från leder och muskler, torra ögon och slemhinnor, urinvägsbesvär, minskad sexlust, viktökning, sötsug.
  • Menopausen  är när menstruationen uteblivit i ett år. Symtom som under klimakteriet
  • Förklimakteriet i ca 35-50 års ålder då hormonproduktionen svänger ordentligt. Symtom kan var viktuppgång, PMS, infertilitet, ömma bröst mm.
  • Vid besvär med PMS, PMDS,
  • Smärtsam el. utebliven mens samt PCOS.
  • Infertilitetsproblem
  • Sköldkörtelbesvär
  • Efter klimakteriet då man vill stimulera hormonproduktion och bevara sin vitalitet
  • Inkontinensproblem

Hur går passet till?

Passen är anpassade för att ge största möjliga effekt på hormonsystemet. Vi aktiverar och balanserar samspelet mellan äggstockar, binjurar, sköldkörtel och hypofysen. Delarna består av Mediandning som är grunden för att minska stress- normalisera en stressad och felaktig andning och skapa balans på djupet, positioner, rörelser och kroppslås – bandhas med mentalt fokus på områden där vi vill öka energi och cellaktivitet.  Passet avslutas med avslappning och meditation.